Home CSR Môže sa niekto naučiť udržateľnosť?

CSR

Môže sa niekto naučiť udržateľnosť?


zverejnené 28 okt 2015

3 minúty

Minulú sobotu, v deň 70. výročia Organizácie Spojených národov, sa v jezuitskom gymnáziu KOSTKA v Krakove konalo otvorenie projektu zameraného na tému udržateľného rozvoja spoločnosti „Vzdelávanie oknom do sveta“. Iniciatíva sa realizuje v rámci aktivít nadácie The Bridge Foundation v strategickom partnerstve so skupinou OKNOPLAST. Ambasádorkou dobrej vôle projektu je Małgorzata Kożuchowska.

Ciele

„Vzdelávanie oknom do sveta“ je medzinárodný vzdelávací projekt, ktorého cieľom je priblížiť mládeži témy globálnych fenoménov a výziev: environmentálne, sociálne a kultúrne, pri súčasnom pochopení ich vplyvu na poľskú realitu. Projekt integruje celú školskú komunitu: žiakov, pedagógov a rodičov. Výučba sa realizuje v mimoškolskom formáte a opiera sa o tri piliere: projekcie dokumentárnych filmov, prezentácie odborníkov a praktické moduly, rozvíjajúce zručnosti kritického myslenia, plánovania a efektívneho rozhodovania. Táto metodika umožňuje materiálne uplatnenie potenciálu mládeže a ich formovanie na ambasádorov zmeny, ktorí môžu reinvestovať nadobudnuté poznatky do vlastného rozvoja a prostredia, v ktorom vyrastajú.

Čo je to udržateľný rozvoj?

Udržateľný rozvoj má mnoho definícií, pričom prvá z nich bola sformulovaná v roku 1987 v správe Svetovej komisie pre životné prostredie a rozvoj, bežne známej ako Brundtlandova správa: „Udržateľný rozvoj je rozvoj, ktorý uspokojuje potreby súčasnej generácie spôsobom, ktorý umožňuje realizáciu týchto rovnakých ambícií budúcim generáciám.“

– Ekonomika udržateľného rozvoja nie je voľbou, ale nevyhnutnosťou. Prírodný kapitál zostáva jedným z aktív, ktoré trhové mechanizmy nedokážu primerane podporovať a chrániť. Preto je potrebné vzdelávanie a hlboká a angažovaná diskusia o reguláciách, ktoré chránia ekosystémy – zdroje nášho blahobytu, – vysvetľuje Adam Koniuszewski, expert na energetickú politiku a financie z nadácie The Bridge.

Najväčšou kultúrnou transformáciou 21. storočia je rastúce – vďaka médiám a moderným technológiám – povedomie o sociálnych a environmentálnych témach. Transformácia hospodárstva z vysokoemisného na nízkoemisné prostredníctvom zvýšenia energetickej účinnosti, znižovania emisií CO2 a recyklácie vedie k zvýšeniu ziskovosti podnikania. Ako presviedča predseda skupiny OKNOPLAST, Mikołaj Placek: Budovy spotrebujú 40 % energie. Využitie vhodných stavebných technológií – vrátane okien – zvyšuje energetickú účinnosť a je kľúčom k zlepšeniu energetickej bezpečnosti v Európe.

Potenciál na renováciu budov, tak v Poľsku, ako aj vo svete, je veľmi veľký, pretože 80 % budov, ktoré budú existovať v roku 2050, už existuje dnes. V rámci strategického partnerstva poskytuje skupina OKNOPLAST okrem iného odbornú podporu v oblasti najnovších technológií používaných v energeticky úsporných oknách a dverách z PVC. Ako trendsetter v odvetví vyvinul OKNOPLAST viac ako 30 inovatívnych riešení, vrátane predstavenia prvého tepelnoizolačného okna v roku 2003, ktoré zaručuje nízke straty tepelnej energie, a tým aj nižšie náklady na vykurovanie budov.

Prevažná väčšina generácií vo veku 30+ až 70+, s osobitným dôrazom na politickú triedu a podnikateľských lídrov, je generáciou, ktorá v školských učebniciach nenašla témy venované ochrane životného prostredia a udržateľnému rozvoju, čo nepredpokladal ani školský vzdelávací program. Je otázkou posledných rokov, že renomované obchodné školy: Stanford, Harvard, Yale, sa zapojili do tejto diskusie, zahrnujúc tému do programov pre študentov MBA. Projekt „Vzdelávanie oknom do sveta“ ukazuje, ako v rámci vzdelávacích programov prezentovať ekonomické a sociálne výzvy našej doby z oblastí energetiky, klimatických zmien, emisií, znečistenia vôd a pôdy, ktorým žiadna krajina nedokáže čeliť samostatne a jedinou cestou k úspechu je stratégia spájania síl, – dodáva Margo Koniuszewski, prezidentka nadácie The Bridge.

Medzi partnermi projektu sú významné medzinárodné firmy a inštitúcie. Akademickým partnerom je Fakulta biotechnológie a záhradníctva Poľnohospodárskej univerzity v Krakove, dynamicky prosperujúca univerzita realizujúca medzinárodné projekty s veľkou všestrannosťou. Technologickým partnerom je Concept Music Art, spoločnosť špecializujúca sa na obsluhu konferenčných a mediálnych podujatí v Poľsku a Európe.